Ga naar hoofdinhoud

7 en 8 juni 2025 | Concerten Kamermuziek Festival Noordwijk

Northgo Ensemble / De Zuivere Ziel (Oost-Europees programma)

Koetshuis, Landgoed Calorama

Zaterdag 7 juni 2025 – 20:15-21:25 uur
Programma:

  • Béla Bartók, Uit: 44 Duos for Two Violins, Sz. 98 (1931) – Bewerking voor klarinet en altviool
  • Arvo Pärt, Spiegel im Spiegel (1978) – Voor altviool en piano
  • Paul Hindemith, Sonate in Es voor altviool en piano, Op. 11 nr. 4 (1919)
  • Charles Ives, Largo voor viool, klarinet en piano (1901)
  • Igor Stravinsky, L’Histoire du Soldat (1918) – Suite voor viool, klarinet en piano

Omschrijving:

In dit Oost-Europees programma verkennen we de spanning tussen de pure, onschuldige verlangens van de jeugd en de verleidingen van een materialistische wereld. Van de zuiverheid van Arvo Pärt’s Spiegel im Spiegel tot de jeugdige energie in Ives’ Largo, van de poëtische melodieën van Hindemith tot de dramatische strijd in Stravinsky’s L’Histoire du Soldat – iedere compositie brengt ons een stap dichter bij de zoektocht naar balans tussen goed en kwaad, onschuld en verderfelijkheid. De werken van Bartók, Ives en Stravinsky worden uitgevoerd door een intiem ensemble, waarbij de combinatie van klarinet, altviool, viool en piano de muzikale dialoog versterkt. Laat u meenemen in deze muzikale reis, waar de ziel zowel betoverd als uitgedaagd wordt door de onschuld van de kindertijd en de verleidingen van de volwassenheid.

Johannes Leertouwer & Schönbrunn Ensemble / De Weense Salon rond 1800

Koetshuis, Landgoed Calorama

Zondag 8 juni 2025 – 20:15-21:15

Ensemble Schönbrunn
Marten Root, fluit
Johannes Leertouwer, viool
Viola de Hoog, cello

Programma:
  • Joseph Haydn, Uit: Six Trios (naar Barytontrios) Livre 1 (1803/1804) Trio 1 in D
  • Joseph Haydn, Uit: 6 Divertimenti (1784)
    • Divertimento in D, Hoboken IV:11
    • Divertimento in A, Hoboken IV:10
    • Divertimento in G, Hoboken IV:7
  • Anton Reicha, XVIII Variations pour Flûte, Violon et Violoncello composé par Ant. Reicha/Vienne
Omschrijving:

Volgens Charles Burney, de Engelse muziekhistoricus die rond 1770 Europa doorkruiste om het muziekleven te onderzoeken, was muziek ‘de kunst van het plezieren door middel van de opeenvolging en combinatie van aangename geluiden’. Terwijl Barokmuziek ten doel had de grandeur van een vorst tot uiting te brengen of het vakmanschap van de componist ten toon te spreiden in een ingewikkelde fuga, gaf de burger van de tweede helft van 18de eeuw de voorkeur aan eenvoud en elegantie. In deze sfeer kwam bij de gegoede burgerij thuis een stijl kamermuziek tot bloei die er o.a. toe leidde dat het strijkkwartet de plaats innam van de barokke trio-sonate als belangrijkste kamermuziekgenre. Dit programma zou ook de titel ‘Hausmusik’ kunnen dragen omdat de meeste werken echt voor de huiskamer zijn bedoeld.

Joseph Haydn behoeft als componist natuurlijk geen toelichting. De divertimenti die u vandaag hoort beschrijven wij graag als ‘muzikale bommetjes’, compacte korte werkjes met een grote emotionele impact. Het is bekend dat Haydn vaak zijn eerder geschreven composities hergebruikte als muzikaal materiaal. Dit is ook het geval bij de Hoboken groep IV:6-11. Van de achttien delen (6 divertimenti met elk 3 delen) zijn er 4 gebaseerd op de opera ‘Il Mondo della Luna’ en 3 van de andere delen op Baryton trios.

Anton Reicha werd geboren in Praag in het zelfde jaar als Beethoven, 1770. Anton was fluitist en violist en goed bevriend met Beethoven, ze speelden samen in het Hoforkest in Bonn dat onder leiding stond van Antons oom Joseph die een beroemd cellist was. Anton verhuisde naar Wenen, waar hij net als Beethoven in contact kwam met Haydn en les kreeg van Albrechtsberger. Na Wenen verhuisde hij naar het andere muzikale centrum in Europa, Parijs, alwaar hij zich zeer welkom en thuis voelde. Hij werd een zeer gewaardeerd leraar van de nieuwe generatie componisten waaronder Liszt, Berlioz en Franck. De variaties op Mozarts aria ‘Se vuol ballare’ zijn ongebruikelijk ingedeeld, met de Fantasia in het midden als een soort langzaam deel. De openingsreeks variaties is nogal formeel, maar wanneer de Mozart-melodie terugkeert na de Fantasia, lijkt het bevrijd: stukjes ervan worden zeer virtuoos heen en weer geslingerd tussen de instrumenten.

Kaarten reserveren
Concertkaartjes kunnen per mail worden gereserveerd via kmf.noordwijk@gmail.com onder vermelding van uw naam, het aantal gewenste kaartjes en welk van de concerten het betreft. Stoelen zijn ongeplaceerd. Reserveren is niet verplicht, wel aanbevolen.

Back To Top